PRAKTIKBESKRIVELSE – 1. PRAKTIKPERIODE
jf. Bekendtgørelse nr. 211 af 06/03/2014 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog.
Gældende fra 1. august 2014
|
Beskrivelse af praktikstedet:
Institutionens navn:
Adresse:
Postnr. og By:
Tlf.nr.:
Institutionens E-mail:
Hjemmeside adr.:
Institutionsleder:
Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen:
Kommunal:
Privat:
Regional:
|
Børnehuset Biersted
Sundbyvej 30
9440 Aabybro
72578300
Boernehuset@jammerbugt.dk
www.jammerbugt.dk/boernehusetbiersted
Kenny Kjær
Kommunal
|
Institutionstype/ foranstaltning
Antal børn/unge /voksne
Aldersgruppe
Antal stuer / afdelinger
Åbningstid
|
Daginstitution/børnehave
Ca. 70 børn i alderen 2,8 til 6 år.
5 stuer: gul, grøn, rød, blå og lilla (asf-gruppe)
Mandag til torsdag: 6.15-17.00
Fredag: 6.15-16.00
|
Institutionens formål
jf. lovgrundlag.
|
Vi arbejder ud fra dagtilbudsloven og ud fra aftalestyringsprincipper imellem dagtilbud,
forvaltning og børne/familieudvalget (se aftalen på hjemmesiden)
Vi har en beskrevet læreplan (se hjemmesiden)
|
Karakteristik af brugergruppen:
Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe.
|
Brugergruppen er børn i alderen 2,8 år – 6 år. Derudover indeholder Børnehuset Biersted en
specialgruppe, ASF-gruppen, for børn med autisme spektrums forstyrrelse. Biersted er en lille
by i Jammerbugt kommune, beliggende ca. 5 km. fra Åbybro og ca. 25 km nord for Ålborg.
Mange af forældrene arbejder i nærheden eller i Ålborg området.
|
Arbejdsmetoder:
Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)
|
Alle ansatte har fået eller får tilbudt uddannelse i icdp pædagogik, som er en pædagogik der
tager afsæt i respekt og anerkendelse overfor barnet og barnets familie. Pædagogik ud fra
principperne i icdp er et fælles projekt indenfor kommunal dagpleje og børnehaver i
Jammerbugt kommune.
I børnehusets læreplan og i kommunens børnepolitik er der beskrevet, hvilke visioner, vi
arbejder på.
Vi arbejder ud fra tankerne i læreplanerne som er sprog, natur, motorik, personlige
færdigheder, sociale færdigheder og kultur /udtryksformer
Arbejdet med læreplanen evalueres årligt ift. børne- og familie forvaltningen.
I ASF-gruppen arbejdes der med afsæt i TEACCH principperne, som i praksis betyder; tydelig struktur, kendte rammer, forudsigelighed og visuel støtte. Da der arbejdes ud fra det enkelte barns behov og kompetencer, vil der være forskel på hvordan TEACCH inddrages i arbejdet med barnet.
|
Ansatte
(pædagogiske faggrupper, andre faggrupper)
|
Personalegruppen består af: Institutionsleder Kenny Kjær, 6 pædagoger, 3 pædagogisk assistenter og 2 medhjælpere.
Desuden er der også både PAU studerende og Pædagogstuderende.
Ca. 5 timer pr. uge pr. barn med en procentvis
fordeling 70 % uddannet og 30 % uudannet
|
Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt:
|
Internt: Der afholdes ugentligt stuemøde, månedligt personalemøde og derudover har vi
sociale arrangementer et par gange om året.
Eksternt: Børnehuset Biersted samarbejder med dagplejere, skolefritidsordning Bissen, Biersted skole samt, PPR bestående af talepædagoger, ergoterapeuter og psykolog ved behov.
I ASF gruppen er der tættere samarbejde med PPR(separat fra den øvrige del af institutionen)
|
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse:
|
Vi indhenter børneattest, og er naturligvis omfattet af lovgivning i forhold til tavshedspligt og
Den studerende forventes at deltage i personalemøder og andre arrangementer der foregår
udenfor normal arbejdstid.
|
Arbejdsforhold
Forventes den studerende at arbejde alene?
Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan?
|
Som udgangspunkt er den studerende ikke alene, men der kan opstå situationer, hvor det forventes at den studerende, i en kortere periode, er alene på stuen(fx om eftermiddagen til eftermiddagsmad). Dog er der altid andet personale i nærheden på de andre stuer, hvor man har mulighed for at hjælpe hinanden indbyrdes, ved behov.
|
Øvrige oplysninger
|
(Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
|